Mumsig ost från Kvibille

Jag hade turen att få prova en ny ost från Kvibille. Den heter Ädel mild och är en vit mögelost.

Först lagade jag en rätt jag är alldeles för svag för – pasta med ostsås. Men men, jag använde bönpasta som är proteinrik och kolhydratlåg i alla fall 🙂 Ostsåsen blev jättegod med några små smakrika tomater i. Rostade pumpafrön som grädde på moset….på pastan menar jag.

 

Några dagar senare lagade jag matlådor till hushållet. En riktig gammal goding men nu med ny ost. Man strimlar mycket purjo och lägger den i en smord ugnsform. Och då menar jag mycket. Det känns som om det blir för mycket purjolök men jag lovar – det blir det inte. I originalreceptet är det lövbiff, men jag tog kyckling. Den ska bara stekas i små bitar och läggas ovanpå purjolöken.  Salt och svartpeppar på.

Sedan smälter man mögelost i antingen mjölk, grädde eller en blandning beroende på hur fet man vill ha såsen. Salt och peppar, smaka av. Det får gärna vara mycket ost i! I receptet reder man med lite potatismjöl men så är receptet från 80-talet också, haha. Nej, det behövs ingen redning här, rätten blir krämig ändå. Häll såsen ovanpå det andra i formen och låt den stå i 175 grader i minst 20 minuter. Ingredienserna smälter ihop och allt blir en mild men smakrik rätt som smakar ljuvligt till färska tagliatelle.

 

Jag kommer definitivt att köpa Kvibille Ädel mild igen. Jag ska prova att äta den på kex och knäckebröd också. Med grönmögelost blir jag lätt allergisk om jag äter osten kall och inte tillagad. Men den här var så mild och fin så det borde gå. Smaskens ihop med päron till påskmaten tänker jag.img_5857

Leave a comment