Längtan efter en kantarelltoast

Så här års kommer mitt beroende av att gå i skogen och leta svamp fram. Det drar i mig att åka ut. Jag har alltid stövlar, ett par strumpor och skogsbyxor i bilen, och eventuella med passagerare får finna sig i att jag svänger av här och där och letar bra svampvägar. Nu hade dessutom min vän Gitte sagt att blåbären är mogna vid deras stuga, så jag körde dit på lördag morgon.

Jag stannade vid ett svampställe som syns från en väg så även om de var små tog jag dem – annars hinner någon annan ta dem. Praktiskt nog ligger det stället på vägen mot vännernas stuga.

De har allt hittat en ljuvlig plats på jorden. Och Gitte precis som jag kan inte låta bli att plocka blommor när hon är ute och går.

IMG_5799

Så härligt vid sjön! I solen i lä var det skönt, annars är det allt en sval vind vi fortfarande har här nere. Gitte och hennes man har just byggt ut sin brygga som blivit så stor och fin! Igår badade jag inte men det blir fler turer hit i sommar.

IMG_5803

Jag och Gitte gick ut i skogen en timme eller så. Det fanns en del blåbär men det har varit torrt där så de var mycket färre och mindre än rekordåret för två år sedan, då det fanns massor och enorma blåbär. Vi har rest en del båda två nu och inte setts på några veckor så det var jättetrevligt att babbla på medan vi plockade. Hon behövde bara få ihop till en paj och vi plockade väl en liter var ungefär.

IMG_5804

Sedan bjöds jag på lätt och god sommarlunch, bl a på en älgsalami som de köpt på Börjes i Tingsryd.  Underbart att sitta ute på altanen i solen och äta efter en tur i skogen!

IMG_5787

Gitte är en mästare på att baka och hade gjort blåbärsmuffins med citron och kokos i.

IMG_5789

När vi hade ätit såg Gittes man en kul groda som kravlade över gräset och ibland ställde sig upp på raka ben.

Gitte fångade mig på bild när jag fångade grodan på bild. Haha.

IMG_5800

Väl hemma igen lyssnade på på Sommar i P1 på SR Play – jag lyssnar på alla i tur och ordning så får jag höra lite av varje. Jag fick närgången rensningshjälp av Penny Lane.

IMG_5798

Jag ser fram emot en riktigt god kantarelltoast till förrätt.

IMG_5797

Sedan en alldeles perfekt lördagseftermiddag på balkongen tills det kom moln. Namaste.

IMG_5796

 

 

 

 

Leave a Reply

