Hemstad och hemstad

Jag och mamma hade det lugnt och fint i min brors familjs hus i några dagar. Jag jobbade en del men det gjorde inget alls, mamma pysslade med sitt och vi kunde sitta ute hela torsdagen och fredagen. Det var väldigt mycket somrigare väder i Borlänge än nere hos mig.

Varje för- och eftermiddag är det så klart gott med kaffe!

IMG_5701De har en fin trädgård och äpplena var på tillväxt.

IMG_5759Vinbären också. Tänk va, vad som bara kommer och kommer igen i växtligheten, man blir imponerad. Som Gustaf skrev när han gick i lågstadiet och skulle lära sig källangivelser och plockade  (hehe) följande fras om ett boklöv eller bokskog  tror jag det var – “Man frapperas av dess skira grönska”. Det är numera ett familjeuttryck.

IMG_5760Jag i min mest frekventa mundering – redo för matlagning i förklädet och med uppsatt hår.

IMG_5766Jag vann förklädet i en tävling på Maria Montazamis blogg. Det tycker jag själv är väldigt kul. Jag älskar det här förklädet och skulle typ ta det med mig om det började brinna hemma. Lite fläckigt men jag tvättar det då och då…

IMG_5767Jag åkte till kyrkogården där vi har våra gravar – för pappa och för min mormor, morfar och en morbror som jag tyvärr aldrig hann träffa. Det är vackert där. Jag hade en del ärenden och ville hem så den här gången gick jag inte och tittade på en fin anläggning med en bäck och guldfiskar som finns vid minneslunden.

IMG_5765Lilla fina ICA Sellnäs ligger i byn där min bror bor  försöker jag handla allt när jag är uppe i Borlänge. De har låtit barn i den lokala barnomsorgen måla pinnar som man lägger på bandet före och efter sina varor.

IMG_5764Yngste brorsonen höll på att bygga klart på en bod på tomten, och min bror skickade mig till Biltema för att handla skruv. Där hade de en stor dalahäst vid entrén. Haha, det satt en massa människor på bänkar framför hästen. De trodde nog inte jag var klok som tog en dalahästselfie.

IMG_5758Jag lagade mat som mamma gillar och det blir över, så hon fryser den och sedan får jag trevliga sms när hon har ätit en god pajbit eller en biff eller vad det kan vara. Jag gjorde en Västerobottensostpaj. Långt ord…

Jag har kommit på att istället för att lägga degen som en boll i kylen plattar jag ut den litegrann innan jag kyler den. Det är mycket lättare efteråt att platta ut den.

Den blev god och vi hade en trevlig kvällsmåltid.

IMG_5770Den här bilden hamnade på min instagram och nu har jag 125 följare. Och jag vet vilka mindre än hälften är. Lite kul bara.IMG_5771Man får ju försöka så det blev i alla fall en bra promenad. De har satt in en ny trappa, den är så snygg och bra att gå i.

IMG_5756Och jag gjorde lite fräscha tallrikar. Gräslök och penséer från trädgården.

IMG_5761

Mitt i allt kom ett foto från Lovisa och mamma som varit mycket i Stockholm tyckte det var en ljuvlig bild.

IMG_5762IMG_5761Ååå de vackra ljusa kvällarna. Det är inte ens i norra Sverige men så väldigt mycket ljusare än nere hos mig. Man kan inte gå in. Jag minns att mina föräldrar satt ute och satt ute – de ville inte heller gå in.

IMG_5763Underbart bara!IMG_5772Tänk om det fanns en Stairway to heaven så att man kunde gå upp till det där ljuset. Och så ner igen när man ville.IMG_5773Hemresan gick bra, det är bara att köra och köra och till slut är man hemma. Penny Lane verkade nöjd över att ha matte hemma igen. Utebordet som jag lackade innan jag åkte såg bra ut.

IMG_5774Jag jobbar den här veckan men det  känns faktiskt bara bra. Vi har bara varit tre på min avdelning men en fin liten samling och det har varit bra. Alltid vackert i Karlskrona.IMG_5777Jag köpte mig en elgrill för några veckor sedan och den fungerar alldeles utmärkt.

 

Jag har även gjort lite matlådor – som tomatsås, pasta och bläckfisk.

Härlig utefärg, en duk från mamma när vi gjorde lite flyttrensning.

IMG_5781Balkongmat, I like!

Det är verkligen ett oroligt väder och här nere blåser det massor hela tiden, och det är kallt. Himlen hänger på och gör mäktiga kvällskonstverk.

IMG_5782Så ser det ut från min balkong.

IMG_5783

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

