Ljust och grönt Dalarna i juli

Festivalen Peace & Love brukar äga rum just den här veckan i Borlänge. Vi har ofta varit uppe då – både innan och medan mina barn brukade vara på festival. På festival var de på egen hand men praktiskt att jag också var uppe då. Och så fyller båda barnen år den här veckan så när de var små valde jag ofta att lägga den här veckan i Borlänge och fira födelsedagarna med familjen.

I år är jag uppe för att bo med mamma i min bros hus över festivalen eftersom den håller till precis där mamma bor och såklart spelar hög musik mest hela tiden. Jag lade mig i bra tid inför en kördag men glömde stänga av ena mobilens alarm jag hade haft på kl 5 förra onsdagen, så det blev en tidig morgon, haha. Men jag satt med kaffe i sängen, alldeles ok.

IMG_5693

Lilla Penny Lane hittade på att krångla sig upp här, där har hon aldrig varit förut vad jag vet.

IMG_5685

Efter en halvdags jobb och lite städ och packning körde jag norrut. Upp emot Vättern såg det mörkt ut och sedan ösregnade det hela vägen upp till Ödeshögsavfarten.

IMG_5699

Det pågick några vägarbeten och det hade hänt en singelolycka, men jag tuffade på mot Dalarna, lyssnade på Sommar i P1 och på allt möjligt från Almedalen.  Det är alltid så fint med just dalarna när man rullar in i Dalarna.

IMG_5698

Jag svängde in hos min bros familj någon gång runt 20.30. De bygger en bod som jag spanade in och det var alldeles ljust mellan träden när vi åt pizzaslicar på altanen. De hade varit på sjön typ hela dagen och hade sommarfärg i ansiktet.

IMG_5697

När knotten blev för busiga gick vi in och satt och pratade, så jättekul att vara här med dem! När jag gick och lade mig vid midnatt var himlen fortfarande ljus.

IMG_5692

Jag vaknade 6.30 pigg som en spigg och hade inte hört när äldste brorsonen åkte till sitt sommarjobb. Efter kaffe tog jag en morgonpromenad medan hushållet sov gott – de har semester. De bor i fina Halvarsgårdarna utanför Borlänge.

IMG_5695

En typisk gårdsinfart i trakten.

IMG_5694

Den här stolen har stått här så länge jag minns.

IMG_5689

Det var jag, en tupp och några kossor som var vakna men sedan när jag kom tillbaka vinkade jag åt två olika grannar som kände igen mig. Lugnt vid lilla härbret.

IMG_5691

Det såg grönt och frodigt ut på åkrarna.

IMG_5690

En fin sak med att åka norrut så här års är att blommor och buskar som nästan blommat över i sydsverige står i full blom här.

IMG_5696

Jag kunde plocka en härlig bukett. Den kommer mamma att gilla när hon kommer hit.

IMG_5688

Leave a Reply

