Dear old England

Jag hade förmånen att få följa med på några kundbesök och en mässa i England så på måndagmorgonen körde jag till Kastrup. Natten innan började det pipa för nya SMS och det var säkerhetsinfo eftersom det hade körts en lastbil och dödat och skadat människor igen i London.

IMG_3915Min resa gick bra och jag blev hämtad på Heathrow av en kollega. Sedan började en två timmars bilfärd genom London för att komma till hotellet där vi skulle bo, som låg i närheten av morgonmötet dagen därpå. Jätteintressant att prata med kollegan om hur saker fungerar hos dem och minst lika kul för mig att titta på allt som rör sig på Londons gator

Ett modernt Ibis där receptionspersonalen inte stod bakom en disk utan kom emot en och checkade in gästerna i en smidig app, och det stod välkomnande trevliga saker på deras illröda tröjor. Bra rum med ful utsikt, haha, jag lägger ju alltid ut min utsikt på facebook. Men den bilden har jag visst redan slängt.

Men fint i London.

IMG_3914Det var 35 grader varmt och hettan slog emot oss när vi gick ut ur bilen eller hotellet eller ur något annat. Det var dags för kvällsmat så vi gick till en pub i närheten som hade en trevlig bakgård.

IMG_3909En stund efter att vi kom dit var det helt fullt här med ätande och drickande människor.IMG_3896Jag tog en Fish & chips som var jättebra. Skön stämning med alla britter och andra som njöt av sommarkvällen. Några gick på ett tak,av oklar anledning,  alltid kul med taken i England med deras skorstenspipor. Jag minns när jag såg dem första gången, de ger mig någon extra engelsk känsla.

Min kollega var oerhört osjälvisk och visade mig saker hela resan även om det tog lite extra tid.  Området låg runt ett gammalt skepp som var väldigt mäktigt.

IMG_3908Lite instruktioner för alla på skeppet.

IMG_3894Det var väldigt varmt även på kvällen och jag fick en titt på ett romantiskt kvällsljus över Themsen.

IMG_3902

IMG_3901Jag tycker mycket om London och det var kul att vara där igen.

En väldans låg Lambourgini och en något större sopbil. Sopkillen skojade med oss om att hjälpa honom hiva upp den röda snyggingen i sopbilen så att han kunde stjäla den.

IMG_3912På morgonen åkte vi till vårt första möte. Det var järnvägsföretag och där får man aldrig ta bilder. Jag fick vara med på ett uppföljningmöte av ett projekt och det var intressant. När alla var nöjda och glada tog vi tunnelbana till  mot nästa besök och stannade för  lunch före nästa möte.

IMG_3923Det byggs sjukt mycket i London nu.

IMG_3917Mitt i affärskvarteret hade de anlag en liten park och mändger av dräkt- & kostymklädda med lunchrast satt överallt och åt. För oss blev det ett bra tacoställe vid stationen och sedan en kaffe på ett café utomhus.

IMG_3920IMG_3921Nyttigt att vara här i några dagar och vävas in i deras artiga sätt att prata, där ligger vi i Sverige verkligen så att säga i lä. Inte konstigt att vi älskar brittisk litteratur, film och TV.

Sedan åkte vi till ett ställe där de bygger en ny knutpunkt för fjärrtåg, det ingår i det största järnvägsprojektet just nu i Europa. Efter säkerhetsgenomgång och ID-procedurer fick vi heltäckande orange skyddskläder, handskar, hjälm och skyddsglasögon. Jag hade med mig säkerhetsskor från jobbet hemifrån och de är lite stora – så utöver all annan mundering behövde jag använda ett par tjocka sockar i skorna. Vi flöt och dröp av svett hela turen, men jag svettas ju hellre än fryser. Vi fick gå ner i olika underjordiska rum där de ska ha en massa transformatorer, kablar, rör, serviceplatser, ja allt sådant och det var spännande att verkligen får komma dit. Det är svårt att få följa med till Rail-kunder eftersom säkerhetskraven är så höga.

Efter någon timme med våra kontakter för det bygget klädde vi av oss allt det orange och tog tåg och tunnelbana tillbaka till bilen. Mycket fint att titta på överallt på vägen.

IMG_3925Efter några timmar i bil först ut ur London och sedan upp till Stratford-upon-Avon kom vi fram till en pub på kvällen där vi skulle bo på natten. W Shakespears ande fanns i bygden.

IMG_3935Bra med tydliga öppettider…om man kan pubtider alltså.

IMG_3955Där väntade ännu en kollega som skulle vara med dagen därpå. När jag fick mitt rum, ett av kanske fem som fanns, sa hotellägaren att det finns faktiskt ingen nyckel till ditt rum men hit kommer ingen. Ingen fara, det kändes lugnt och fint.

Min utsikt var ganska annorlunda än den i London.

IMG_3928IMG_3933Mitt badrum.

IMG_3929

IMG_3931Vi träffades utanför den söta puben och fick beställa mat. Efter en stund var det dukat och klart och det blev gott och trevligt med mina två kollegor. Sommarsolstånd för övrigt.

IMG_3932På morgonen var det dags att köra till en utomhusmässa, också inom järnvägar och det som hör till.IMG_3942Skyddsskor och skyddsväst på – det var liksom i rälsmiljö där de visade hur allt fungerar på riktigt. Jag och en kollega delar på de här skorna.

IMG_3953Varm kö till shuttle-bussar, och om nån letar efter män så finns de bland annat i min bransch, haha.

IMG_3963Det var skönt att jag inte är så ny på jobbet längre, utan jag kunde också prata om vårt företag och våra produkter. Som tur var bjöd många på vatten. Vi svettades väldigt mycket men det var ju likadant för alla. Det var 34 grader, eller mer.

IMG_4016De roar sig även i tekniska branscher, här fanns det glass.

IMG_3972En ny upplevelse – engelsk rälsutomhusmässa i hetta.

IMG_3977När det hele var över körde min kollega mig till Birmingham. Det blev kaffepaus i en söt liten stad.

IMG_4022

IMG_4042

IMG_4048

IMG_4045

IMG_4024Jag fick med mig mycket matnyttigt hem, många vackra vyer och att ha lärt känna två av mina nya kollegor litegrann.

Jag sov i Brimingham och tog flyget hem nästa förmiddag. Jobb på vägen när det gick, och sedan var det plötligt dags att packa om väskorna igen mot midsommarfirande. En jättebra vecka så längt 🙂

IMG_4043

IMG_3941

 

 

Leave a Reply

