Späckat schema

Sista biten av maj råkade bli helt späckad för min del.  Inte stressig men helt bokad. Vi hade både besök av kollegor från Nord- och Sydamerika för möten och även avtackning av två andra kollegor från Europa. Så jag hade några kvällar i början av veckan med middagar i vackra Karlskrona.

IMG_5486

IMG_5487

Jag stannade i Karlskrona över fredagen och hem kom en glad vän med ny bil. Premiärturen med mig blev till centrum för att köpa tvättmedel, kaffe och varsin falaffel i pita.

IMG_5488

Lördagen hemma blev en skön blandning av tvättstuga, hemmafix och balkongnjutning. Penny är gärna med bokstavligen mitt i allt.

Sedan blev hon för varm och rörde sig inte på flera timmar.

IMG_5453

Jag packade för en kort visit i Bryssel. På söndagen sammanstrålade jag med en amerikansk kollega på Kastrup och vi flög söderut. Fint att lyfta från Köpenhamn.

IMG_5490

IMG_5491

Sedan såg det ungefär likadant ut när vi landade i Belgien.

IMG_5492

IMG_5493

Det var möten med kollegor och även några kunder. Intressant och även trevligt. Min franska kom väl till pass, särskilt som en av kunderna inte pratade engelska. Extra kul, och jag kände verkligen att franskan är en tillgång. Det var nästan första gången jag använt franskan på jobbet, utom när jag jobbade i Schweiz förstås.

God mat på kvällarna, jag känner mig privilegierad naturligtvis. Carpaccio och en risotto med lamm och svamp.

Efter arbetet ena kvällen var det bokat en guidning på ett bryggeri som kundevent.  Vi gick genom fabriken och olika andra plaster där de framstället ölet.

IMG_5496

Guiden var så att säga väldigt mångordig, och det var ok som så. Det vara bara det att det var 36 grader varmt och vindstilla, plus varmt inne i produktionen, och vi alla blev helt genomsvettiga och rödmosiga under turen, haha. Det påminde om när jag och barnen var  vid några tempel på Malta och det var supervarmt. På de bilderna står alla under de få träd som fanns. Men då kunde man i alla fall ha shorts och linne.

Turen avslutades med avsmakning av två ölsorter, och till och med jag som aldrig dricker öl utom en halv på jul och en halv på midsommar tyckte det smakade bra. Min svenska kollega som kommit ner och faktiskt är fotograf tog den här bilden. Det var nog tur, annars hade jag sett ännu svettigare ut. Vi dröp.

IMG_5497

Hemresa tidigt tisdag morgon och jag vinkade hej då till Tintin-landet.

IMG_5498

En stund hemma för att packa om, och så åkte jag till en konferens vi skulle ha på vackra Eriksberg Vilt & Natur. Ett team jag jobbar i har delvis ny konstellation så vi träffades för att ha en nystart. Mötet gick bra och miljön gjorde sitt till – så fantastiskt med naturen och den vackra miljön runt sig hela dagarna.

IMG_5480

Jag fick ett underbart rum i själva huvudbyggnaden.

IMG_5474

IMG_5476

Badrummet hade utgång till en enorm terass som delades med två andra rum.

IMG_5475

Fint från terassen med doft av syren. Nere till höger där man inte ser gick det oftast en massa hjortar av olika sorter.

IMG_5477

God mat även här, eller, fantastiskt god! Med överraskande smårätter mellan de större. Mums!

En kväll hade vi viltsafari på mountainbike. Jag har aldrig cyklat på en sådan, men kan förstå att det har blivit ett stort intresse för många. Det var kul och vi såg flera slags hjortdjur, vincenter som är som är en slags buffel och så vildsvin och en örn. Många hade ungar nu så det var ju jättegulligt.

IMG_5481

Jag fick Kenyaflashbacks när vi stannade och tittade på olika djur. Vi hade en toppenbra guide.

IMG_5482

Men men, nästan två timmar på inte egen cykel, i backar och med start sex timmar efter en ganska nätt lunch – jag var något trött på slutet faktiskt. Benen fick verkligen den dagens träning. Eller veckans. Eller månadens, haha. Men skönt, lärorikt och kul. Tänk att det finns ett sån’t paradis inpå knuten – det ligger inom Karlshamns kommun. Och det drivs av filantropi utan stora vinstkrav, för att bevara naturen och djurarter.

IMG_5467

Ingen rast och ingen ro. Direkt efter mötesslutet körde jag till karlskrona och passade på att ha ett möte i bilen med en kollega, haha. Sedan var det en väldigt intressant föreläsning på jobbet om ny och gammal teknik. Vi fick en del att tänka på och med det i bagaget var det dags för gäddfiske med en grupp som jobbar med avancerad teknik på mitt jobb. Vi hade tur – sval men väldigt vacker kväll. Vi utgick från min kollegas brygga i Sjuhalla utanför Karlskrona.

 

Först cykla, sedan fiska. Hej hopp.

IMG_5483

De tre små båtarna gick tillbaka till bryggan där vi fick en god sallad och ljuvlig äppeljuice.

IMG_5484

De andra tog en till fisketur men jag kände att jag behövde köra hem inför nästa äventyr. Ibland är det bra att ha några pendlarmil – man hinner tänka på det som varit och så landa in på nästa ställe.

Full fräs för tillfället men det känns bra och kul. Jag äter alltid bra frukostar när jag är ute på tur om det går, det hjälper till med energi hela dagen. Frukost på Eriksberg. Och jag måste börja ha grapefrukt hemma oftare, att äta eller för juice. Mmmmm

IMG_5468

 

Leave a Reply

