Karlskrona och mat

Till min egen stora förvåning fick jag lust att baka på lördagförmiddagen. Jag testade ett par stora baguetter och jag får säga att de blev riktigt goda. Dessvärre glömde jag ta bild på dem när de var gräddade.

IMG_4752

Det blev en chokladkaka också. Här med halvt utsmetad glasyr, men den är här alltså riktigt riktigt god.

IMG_4748

Jag och min kära Opel åkte till Karlskrona med kaka, bröd och allt. Karlskrona är fullt av anrika byggnader och man önskar ju man visste deras historia.

IMG_4730

Jag åkte till en vän som precis flyttat. Pantarholmen är en ny bekantskap för mig. Här har visst någon arkitekt lekt loss, men altanerna däruppe är säkert jättefina.IMG_4732

Lammgryta, turkiskt ris, guacamole och yoghurt – gott värre. Jag äter mer kött igen men just nu känns det ok. Guacamolen och brödet som var mina bidrag var riktigt goda.

IMG_4753

Inget sådär supercharmigt promenadväder men några steg får man ju skaffa sig varje dag. I Karlskrona är det aldrig långt till vatten.

IMG_4734

IMG_4737

IMG_4736

I kvarteret finns ett livs, det kallar det Hos araben. Helt ljuvligt och här kommer jag att handla för det mesta framöver. Jag tog bilder och kunde tagit tjugo till men ville inte genera mig eller dem….

Mmmm valnötter

IMG_4726

Små gurkor hittar man nästan aldrig, de är såååå goda. Några inköptes för tzatsiki.

IMG_4733

Säckvis med ris.

IMG_4725

Mums säger jag bara….

IMG_4727

Ghee är väldigt inne nu i Ayurveda- och yogavärlden. Här var det ingen brist på det.

IMG_4724

Lökmängder och snygga tomatburkar. Ska köpa en om inte annat för burken.

Jag vill ju så klart bara prova alla kryddor direkt

IMG_4729

Min fräscha vår kommer inte att ha något problem att hitta råvaror nu.

IMG_4721

IMG_4722

Hm det här huset har ett ljuvligt läge men verkar tomt. Hur går sån’t till?

IMG_4742

Jag träffade en nära kollega, en halvnära kollega, vinkade åt en annan kollega och en kollega från 15 år tillbaka hade sett mig och skrev på messenger att – vad gör du där?  Haha, fler personer än vad jag stöter på i Karlshamn på ett halvår eller i Borlänge på sex år. Men jag har ju trots allt jobbat i Karlskrona i 12 år förut, plus nu.

Söndagmiddagslagning och jag fick lite tips till min tzatsiki av min turkiske vän. Den blev absolut toppengod.

IMG_4749

Man bara längtar ju efter fräsch mat nu.

IMG_4750

Grillen drog – en innegrill som också kan vara mackjärn. Nötbitar fick marinera sig i turkiska kryddor och det blev  grillspett.

IMG_4754

Fler än vad som behövdes men det var en rätt stor fryst nötbit som skulle användas upp. Matlådor för två  personer i två dagar check. Och god middag idag.

IMG_4751

Grått grått men snart kommer väl våren….

IMG_4740

IMG_4738IMG_4741

 

Leave a Reply

