Vårkänslor i Malmö

Nu börjar vårljuset kännas av och det känns lika underbart som varje år. Även den här veckan innebar en tur till Malmö och där började precis bokrean.

Jag njöt runt en stund på Akademibokhandeln i Hansacompagniet men det var långa köer så jag handlar hellre en annan gång. Kulturdamerna och herrarna var jättekul – uppklädda, snipiga, de trängde sig hårdfört mellan hyllorna och pratade så där långsamt över-Malmöitiskt.

Jag har alltid älskat att gå runt bland böcker och pratade en stund också med en supertrevlig tjej som hade läst en bok som jag ska köpa en annan gång. Den hette ungefär Att älska en man som bor i en buske.

En fröjd med alla härliga omslag.

image29

Tintinalbumen är visst stöldbegärliga.

image31

Jag var i Malmö för ett litet ärende och när det var färdigt var jag hungrig. Det blev en ljuvlig sparrisrisotto med rostade hasselnötter och jag fick en god röra med brödet. Det där med hasselnötterna ska jag komma ihåg, de var en höjdare.

Jag var väl bevakad. Det kom fler och fler poliser men jag såg aldrig att det hände något.

image4

Jag hade inte bråttom så jag tog en tur i några butiker. Det var ganska lätt att se att det är pasteller, främst rosa,  och så bland annat grönt och gult som gäller i vår.

image14

Odd Molly är alltid kul även om jag aldrig hittar något som passar just mig.

image9

Men om jag vill unna mig en dyr och kul regnjacka så åker jag tillbaka till Odd Molly och köper den här.

image10

Och de här, men jag har ju mina knallröda gummistövlar redan.

image12

Glada skor.

Tunn kashmir överallt.

image30

Rosa och behagligt överallt. Jag hittade mig en rosa sjal och några andra plagg, alltid kul.

Soligt och härligt men inte lätt att få en bild på sig själv i det som alltid blåsiga Malmö. Jag fick helt enkelt sätta upp håret. Jag måste alltid ha hårsnoddar med mig för jag blir galen när håret blåser omkring.

image23

Skyltningen utanför alla blomsteraffärer var helt ljuvlig. Jag ville bara ha allting!

image16

image3

image5

image6

Efter en stund i solen i lä vid Centralstationen tåg jag tågen hemåt igen. Jag ska inte glömma hur härligt det är med utflykter till Malmö som bara är en och en halv timme bort och jag har ju också en av mina bästa vänner där.

Leave a Reply

