Den holländska miljön

Utan dator på SkyCity på hemvägen från Borlänge köpte jag en anteckningsbok med Astrid på, kan det bli bättre? Den har hängt med mig i veckan och det är verkligen så att om man har med sig något att skriva i skriver man.

Fullsmockad måndag på jobbet….med kreativa möten 🙂

img_1885På kvällen tog jag tåget till Kastrup och sov på hotell där inför en tidig flight på tisdagsmorgonen, kl 6 gick flyget…  Nederländerna på agendan för att följa med våra säljare där på några kundbesök. Det affärsområde jag är marknadsansvarig för heter Infrastructure & Industry och i det ryms massor av olika saker, bland annat broar. Holland har otroligt många broar naturligtvis.

img_1960Dagarna gick fint och fort, och jag lärde känna några nya kollegor ganska bra medan vi hann köra runt typ hela det lilla landet under de tre dagarna.

Jag åt en massa gott så klart – som sashimisallad, ankbrösksallad och getostbaguette. En kväll åt vi på en italiensk restaurang men där blev det visst inga bilder.

Hotellet var en hög byggnad mitt ute utanför en stad som jag inte kan stava till och om det hade varit klart väder hade utsikten varit superfin.

img_1957Frukosten var också superfin.

Mitt rum var jättefint om än något svalt – de var lite tagna av det ovanligt kalla väder som rådde. Men jag vek det enorma täcket över mig och sov  över 8 timmar två nätter i rad (!). Jag kom i säng före 22 båda kvällarna, jag var trött, det var helt tyst och sängen var ljuvlig. Utsövd efter tjänsteresa, haha.

img_1933Neijmegen-Lent hette visst sta’n. De är kul där med sitt språk. Men blomkål och handduk heter likadant på svenska och holländska lärde jag mig i Schweiz för en sisådär 30 år sedan. Och så förstår man klockslagen klockrent – de uttalas väldigt likadant som på svenska.

På en kvällspromenad mot italiensk mat.

img_1966Inom mitt arbetsområde finns företag som hanterar vatten. Holland ligger under havsytan, är platt plus tar emot mynningen av flera stora europeiska floder. De har ett enormt sjå med allt vatten och är också otroligt duktiga på olika lösningar. Alla deras kanaler hjälper till att reglera mot översvämningar, och städerna har enorma portar som de stänger vid högvatten så att inte vattnet kommer in i städerna när floderna och havet höjs.

Jag hade bland annat förmånen att få besöka ett ställe som gör dricksvatten. De hade ett naturreservat med 25 sjöar dit de ledde vatten från en älv. Vattnet renades naturligt genom filtrering i nere i marken dit de fick vattnet att rinna och där nere försvann syret i vattnet och då kunde inte heller bakterier och annat existera. Syret skapar bra och dåligt liv här i livet.

img_1990Vi fick en guidad tour genom landskapet och de värnade fantastiskt fint om djur och natur där. Vår värd klappade svampar och pratade med fåglarna med hjälp av en app med fågelljud.

img_1991Jag fick följa med genom en makalös anläggning med olika faser i vattenrening och eventuellt botades en del av min höjdskräck när jag höll god min och klättrade med i gallertrappor upp och ner bredvid enorma ledningar, vattenbehållare och pumpar. Jag försökte låta bli att titta ner.

Till slut tillförde de syre till vattnet igen genom vattenfall då vattnet naturligt suger åt sig syre från luften. Vi stod i ett glasrum som var helt omringat av många vattenfall och det lät som ett mäktigt SPA. Jag var tagen av det hela när jag kom ut och dessutom var det här stället, liksom andra jag besökte, väldigt noga med att skapa mer energi än de gjorde av med – “You know, we must give back to our nature”. Jag har aldrig mött ett så genomgående eko-tänk som nu i Nederländarna – jag är väldigt imponerad.

img_2004Nya branscher och så väldigt jätteintressant och kul att få lära mig om saker som finns runt om oss. Jag tänker lite annorlunda sedan jag började på det här jobbet – ser på sådant som finns, byggs och produceras med nya ögon.

Efter tre dagar i säkerhetsskor och skyddskläder åkte jag hem med massor i bagaget i min lilla (här hjälmförsedda) hjärna. Från ett bygge av en blivande matfabrik.

img_4385

Leave a Reply

