Årets sista arbetsdag

Dags att vinka av Gustaf för den här julen och han skulle tillbaka hem till sig i Lund. Det har varit supermysigt att ha honom här i jul – alla samtal och skratt och att få ta det lugnt tillsammans, vara lediga och äta gott. Något som gillas i den här minifamiljen.

Vi gjorde oss en fräsch laxmiddag med asiatiska smaker.

img_1849

Laxbitarna fick marinera en stund i en sås på fisksås, ingefära, lime och chili. Det behövs ingen stor mängd marinad. Sedan kan man göra spett och göra i ugnen eller grilla snabbt, eller steka dem. Det lättaste är att lägga ut dem på en plåt och strö på sesamfrön. Man kan rosta fröna först men jag hopade över det, jag gillar dem på båda sätten.

Till laxen hade i en mangosalsa på färsk mango, lime, chili och honung. Jag skar också honungsmelon, gröpte över en passionsfrukt och så svartpeppar. Brysselkålsstrimlet fick sesamolja och senap. Mmmmm…

Det blev väldans fräscht och vi kände oss behagliga. Kag valde några köpesåser som dippar – såååå gott.  Mmmm, det blir nog mycket typ wok hemma hos mig i vår.

Min bil har krånglat lite sista tiden och den senaste veckan har det blivit värre. Den vill inte riktigt komma igång och i morse fick jag hålla på i flera minuter innan den ville vara med plus att en varningslampa för avgassystemet började lysa. Fenomenalt nog tog min kära verkstad emot bilen så här en fredag dagen före nyår. Jag kramade kollegorna gott nytt år och körde hem, bytte till jympaskor och lämnade bilen. Sedan gick jag hem och kunde sätta igång jobbet igen hemma. Hej & hå.

Viss hjälp när jag jobbar hemifrån….

img_1874

Det gick bra och därmed var årets sista arbetsdag gjord. Tänk att jag började på ett nytt jobb helt oplanerat och har fått ha en så spännande och kul höst på jobbet. Så glad för det!

Bilen ska vara kvar på verkstaden till måndag förmiddag, så jag tog apostlahästarna och gjorde en del ärenden. Väldigt trevligt för jag träffade en kär tidigare kollega och en kär vän, och hade  trevliga stressfria kul samtal med dem. Sedan var nyårsmaten inhandlad, jag hittade en sjukt skön yogatröja och en present och så en blingig nagelfil för 19 kr. Jag är alltid lite rädd att de ska ta min stålfil när ja flyger med bara handbagage. Den här blir perfekt, här dock kamouflerad av tassar….Hon dyker på allt nytt.

img_1870

Leave a Reply

