God jul

Jag tycker om att vara ledig den 23 december – vara hemma, pyssla och laga mat. Så även i år, jag tog ledigt. Jag hade dessutom en dags Arbetslivsförkortningstid som bara kan tas ut under 2016 så jag behövde inte ens ta av mina semesterdagar. Som nyanställd fick jag inte full semester, men det finns en vecka kvar faktiskt, ja vi får se framöver.

Min vän Jill hörde av sig och ville ha mitt köttbullsrecept så jag fotade av det och så satte vi igång på varsitt håll. Det är smulat bröd och grädde i dem, jag hade köpt kalvfärs.

Om man ska ha finhackad mjukstekt lök i något går det mycket lättare att finhacka den om man först steker den lite enkelt grovhackad och sedan hackar.

 

En gång om året gör jag köttbullar, samma recept varje år. Smeten blir jättelös och om man puffar lite på dem i pannan blir de mindre platta. Men de smakar ju lika gott även om de inte är runda – det är ett gott recept.

Jag hade en bisittare i köket….

img_4237

Årets julmatsgäster gillar inte Janssons frestelse så jag gjorde en potatisgratäng istället. Den föll i smaken.

img_4234

På kvällen åt vi det här med prinskorv och lite annat med en vän på besök och såååå kul att träffa Gustaf igen som rest i Sydafrika i sju veckor.

Julafton inleddes lugnt och stilla hemma och med en promenad. Jag slog in Gustafs julklappar, som vanligt i olika tidningspapper.

img_4255

Julefrid och Penny kollar på småfåglar på Youtube, haha.

Med viss möda fick jag till en bild på mig och Penny som jag kunde skicka till Lovisa som är i Miami. Lovisa ringde med Facetime och hade haft en kul kväll och då skulle de till stranden. Suck vad härligt men jag är så glad för hennes och bästisen Lisas skull.

img_4265

Det är första julen för mig i den här lägenheten och den är trevlig att vara i – jag trivs jättebra!

img_4262

Framåt kvällen kom Gustaf gående för julkväll med mamma. Han slog sig ner med en julöl i väntan på Karl-Bertil Jonsson. Vi fick fina bilder från min bror med familjen, och skickade dit bilden på Gustaf som sedan kallades pepparkaksgubbe hela kvällen.

img_4271

Naturligtvis underbart trevligt att få duka fram lite mat åt oss två, och för första gången hade jag köpt vaktelägg. De var så söta och skalet var tunt och ganska mjukt.

img_4272

img_4274

Jättemysigt, och det blev extra kul att reflektera över äggstorlekar eftersom Gustaf gav mig ett strutsägg i julklapp.

img_4275

 

En synnerligen god jul, jag är så tacksam.

Leave a Reply

