Vilt julbord

Lite av en mötesvecka men det är om spännande saker och med kollegor från världens alla hörn så det är givande. Onsdagen avslutades med ett möte med det affärsområde jag jobbar med, och som årsavslutning åkte vi till Eriksberg utanför Karlshamn för att äta julbord.

Eriksberg ligger i en viltpark där man kan åka runt och titta på många vilda djur. Även deras kök är viltbaserat till stor del och miljön är fantastisk.

img_4168

img_4169

Mina matbilder blev sådär men naturligtvis smakade jag tre några sorters lax och sill först, tillsammans med deras goda knäckebröd.

img_4165

Eriksberg är ett populärt julbord i trakten och jag kunde heja på en och annan bekant. Juldekorationerna hängde på djurhorn.

img_4167

Från kött-& varmborden provade jag några olika viltpatéer, lite kallskuret, revbensspjäll på vildsvin och deras Janssons frestelse. En vilköttbulle också. Absolut gott och jättefint gjort allting naturligtvis men det där med att stå framför stora fat med kött tilltalar mig inte alls längre. Det fanns en rödlökscumberland to die for. Jansson’en var jättegod. Bilderna blev dock mest köttbruna, haha. Jag drack Rioja till maten. De är kända för en väl vald vinlista och jag och de två andra som valde samma vin var eniga om att det var väldigt gott. Några busiga kollegor lurade på en engelsk kollega julmust och det föll inte i särskilt god jord. Annars har Eriksberg både egen ljus öl och julöl som de flesta valde mellan. Mitt företag bjuder inte på sprit så snapsandet uteblev.

Jag tog lite från gottibbojdet som de säger här, men sedan upptäckte jag ris à la maltan och tog det också. Godiset bestod faktiskt mest av “köpt lösgodis” tyckte jag, inkl ischokladen som jag därför inte tog av. Men vem är jag att gnälla som inte ens gillar godis. Jag hoppas alla sötsugna hittade lite gott att smaska på.

img_4166

Det blev en lugn och tidig kväll i vacker miljö. Personalen var toppen! Det ska jag maila till dem, jag hittade ingen lämplig att säga det till när vi skulle åka. Min bordsgranne är väldigt glutenallergisk och hon fick särskild eskort för en förevisning om maten. De hade lagat skinka utan ströbrödsgriljering, köttbullar utan ströbröd och så vidare som hon kunde välja. Desserter fick hon på en egen liten stenbricka, superfint.

img_4161

Leave a Reply

