En välgörande helg

Jag vaknade ganska tidigt av mig själv på lördag morgon och hade en skön kaffe- och lässtund innan energin fick fart och jag grejade på lite hemma. Dammsugaren Zlatan dammsög och jag städade kattlåda, badrum och lite annat.

Jag hade lite ärenden och tvättstuga så jag tänkte först inte ta någon promenad. Men så hördes jag med en vän som sprudlar av energi och då fick jag lust att gå en PW.

img_4097

Det flaggades vid Utvandarmonumentet – kanske gör man det på Nobeldagen? Det är också min mormor och morfars bröllopsdag.

img_4099

När jag var hemma efter både ärenden och PW inväntade jag min tvättstugetid och packade väska till Kallbadhuset. Perfekt att kunna sätta igång maskinerna och så har man bara fem minuters promenad till en bastu vid havet. Jag är nöjd och blir snudd på tårögd av glädje och tacksamhet varje gång jag traskar dit.

Där var det ettårsjubileum och Krister Budet – han har flyttat mig både för 25 år sedan och i år – bjöd på Bullens korv och festis.

Jag såg att det varit folk i damernas tidigare men när jag kom in omklädningsrummet var jag helt ensam.

img_4100

Inget fel på temperaturen…….

 

…så det blev två femgradiga havsbad. Jag stod ute lite också så jag hann bli lite sval mellan sessionerna i hettan.

img_4101

Sedan var det väldigt skönt att ha all tvätt tvättad, hemmet ganska fixat, att ha PWat dessutom med joggavslutning…, bastat med balsaminpackning i håret, plus havsbadat och så klart duschat.

Jag gjorde lite veg-nachos, hördes med olika vänner , hade på Nobelstudion på TV och satte mig och skev ihop en massa anteckningar jag gjort på sistone om ett skrivprojekt.  Den här donnan tyckte det var perfekt när jag satt stilla med datorn i knät.

img_4113

Och så vakna upp en lugn söndagmorgon men med lite trevligheter inplanerade senare under dagen. Ingen snö här men ändå ett vintersvalt ljus denna tredje advent.

img_4118

Om jag hade vetat hur gott det här snabbkaffet var hade jag köpt mer än två burkar när vi var i Kenya. Jag kollade efter märket på nätet och gick in och gillade deras facebooksida – så vem vet, jag kanske hittar. Eller så får jag bli agent i kenyanskt kaffe, haha.

img_4117

Nej nu ska det lagas matlådor.

Idag fyller min morbror år men hans kort kommer fram först i morgon – de hade ändrat senaste brevlådetömningen vardagar här till kl 17 från kl 19…..  2016 i Sverige – jättedåligt tycker jag.

Penny såg just hur fullt det är av kajor eller något i eken utanför. Annars ligger hon under mina knän när jag sitter i sängen, haha.

img_4120

 

Leave a Reply

