En advent i min smak

Jag handlar där det är praktiskt – om de har bra saker förstås. Jag sätter en egen personlig liten ära i att inte ta bilen en omväg eller ta den alls om den redan står parkerad hemma och jag kan gå eller cykla för mina ärenden. Jag tänker – alla bäckar små, och några mil färre per år blir det säkert i alla fall.

Så nu handlar jag på Lloyds apotek eftersom det ligger där jag kan göra ärenden vid jobbet. Det finns en tjej där som verkar jätteduktig när man behöver fråga om någon liten krämpa. Men deras julpåse var väl lite overkill tycker jag, det blir ju så mycket slängmaterial av alla dessa tjusiga förpackningar hur trevliga de än är. Nå ja, jag kan i alla fall ta av banden och använda på paket eller något. Jag knöt det ena runt en svart gjutjärnsljusstake som jag har.

img_4061

Och så gåååår det såklart att krångla sig upp på fönsterbrädan där matte tryckt in både ljusstakar och blommor….

Facebook fortsätter ju påminna om saker och på julbord med jobbet för två år sedan såg jag tydligen ut såhär. Jaha, då tog det ungefär drygt två år att få ett ganska jämnfärgat mycket ljusare hår. Jag ser att jag & Jacqueline frisör hade påbörjat det hele – att så sakteliga färga utväxten ljusare än det gamla håret. Och det är bland annat just för att möta den skarpa utväxtkanten lite bättre som jag drog igång mitt strategiska hårprojekt. Sedan är det ganska kul att ändra lite på sig nu i 50-årstider, haha.

img_4049

Just det, jag får ta och leta fram julbroschen. jag brukar ha den på kul på just julbord eller så med jobbet.

Håret ungefär nu, eller i början av oktober.

image

I morse bjöd jag en berest vän på lite frukost i all enkelhet medan vi tittade på fantastiska foton från Jordanien.  Leksaksmus, flipflops och yogamatta ingick i rekvisitan. Ljusstaken fick jag av min mormor när jag var kanske 16 år. Svart porslin, hon var ganska modern.

img_4047

Sedan lät jag ugnen gå varm en stund. Jag hittade, tror för första gången, kravkycklinglår, på stora Coop här. Jag blev så väldigt sugen på dem. Jag har ätit ganska lite kött i något år så kanske gjorde någon brist sig påmind för jag skulle absolut ha dem. Olivolja, salt, vitlök och svartpeppar bara, och när de var klara pillrade jag av allt kött – det kan bli lite kladdigt att gnaga ben på lunchen på jobbet.

Sedan mjölade jag en plåt och bakade saffransskorpor. Mums igen säger jag bara.

img_4063

Den här damen hade ingen bra dag annars. Först glömde hon att hon inte kan hoppa så högt längre och fastnade på halva vägen upp i fåtöljen och fick kravla sig upp, sedan  låg hon och sov mest hela dagen.

img_4051

 

Själv hade jag det trevligt och skönt hela dagen, hemma.  Jag pratade med mamma och hördes med vänner utöver mitt lilla hemmapyssel. En stunds helgjobb också för en gångs skull men det var helt ok, jag ville bara förbereda en sak inför måndagen.

 

 

Leave a Reply

