Varmt och kallt

Efter en riktigt lugn och fin fredagskväll sov jag väldigt länge för att vara mig. Mitt armband mäter det mesta och bland annat sömnen.

Så väldigt gott sedan på morgonen att sitta i sängen med kaffe, katt, tända ljus och läsning.

När jag satt och funderade över helgen tänkte jag att Nej, när jag har tvättid behöver jag inte tvätta lakanen för jag har knappt sovit i dem sedan jag bytte senast. Och vad händer tre sekunder senare – jag spiller kaffe på lakanet! Man ska inte tänka så himla mycket.

Så det var bara att bädda rent, haha.

img_3984

När jag har duschat kliver Penny upp i duschkabinen och går runt och lapar…  Numera  sätter hos sig och jamar där när som helst och då ska jag duscha lite därinne, och så kliver hon in och dricker. Efteråt blir det våta tasspår på hallgolvet.

img_3968

Jag hade bokad power walk med kära Gitte och Karlshamn är ju fint, även när det är novembergrått.

img_3986

Vi pratar i 190 och har det så väldigt kul och bra varenda minut vi ses – alltid. Söstra mi. Tänk, nu ska hennes lilla Clara fylla 19 i morgon. Och Gitte och jag går in på på vårt 26e år tillsammans.

Vi tog strandpromenaden mot stan och gick runt piren. Där spanade vi in rosorna.

img_3987

Sedan gick vi några gator upp och ner och kikade i de adventpyntade skyltfönstren och Gitte hittade en julklapp i ett av dem.

Vi gick så klart förbi piren igen på vägen tillbaka och stal några rosor!

img_3989

Vi lade blomorna i Gittes bil och så gick vi till kallbadhuset. Dusch, balsam i håren och det var 96 grader i bastun. Vi svettades ut lite extra och så badade vi två gånger i havet som nog var ungefär 4 grader. Det drog ihop sig överallt och vi blev minst sagt uppfräschade.  Alldeles underbart!

img_3985

Väl hemma hade jag tvättstuga och gick också upp på vinden och hämtade mina lilla samling av advent- och julsaker.

Jag fick ta fram min kära gamla verktygslåda och skruvade upp gardinstänger. Äntligen.

img_3990

Sedan kunde jag hänga upp lite ljus, och jag putsade fönstren, badade orkidéerna och lyssnade på musik. Det börjar bli lite ljusmysigt hemma och det behövs nu i mörkret. Men det ska väl bli lite mer ombonat – just nu är det kul att äntligen satt upp stänger som jag kan hänga lite fina saker i.

img_3995

img_3996

Som vanligt hördes jag med olika vänner från när och fjärran, och familj, det är så fint. Skriv och skratt med vänner på Messenger, långt Facetimesamtal från Paris. WhatsApp med finsk vän och t o m Kenya, rara och bra sms och mail med flera, facebook, skriva här, Snapchat från vän i Åhus, Lovisa, Hilde och från mig  själv i bastun, instagram,  läsa om vänner som seglar runt jorden på deras blogg – ja, allt. Jag älskar nätet och sociala medier – jag har ju nästan alla kära på ett annat ställe än där jag bor.

img_3994

Leave a Reply

