Minititt på Borlänge

Det blir några rundor runtom i stan när jag är hos mamma. På lördagen gick vi först  en gemensam sväng och på rekordtid hade mamma köpt kläder, en väckarklocka, godsaker på ett café, alkoholfritt från Systemet och skor. Själv köpte jag sulor – jag ska prova ett par fleecesulor i mina kalla ena stövlar.

Här på Sveatorget lekte vi också i snön och i Paprikan när vi var små.

Sedan ville mamma hem och jag gick en sväng till. Jag kollade lite på kläder, hälsade på min vän Lena i hennes butik och så letade jag trosor eftersom jag glömt packa det, haha. Inget för mig i någon större affär så jag gick till en liten en som heter Underverket och köpte Calida.

Nu fick jag mina första nya tvåkronor. Det verkar ju helt galet att man gör om nästan alla kontanter nu när användningen av dem är på väg bort.  Hmm, ibland förstår man inget alls.

img_3911

img_3910

Under kvällen lagade jag pajer och biffar till mammas frys – alltid trevligt att laga mat och särskilt till mamma.

På söndagmorgonen vaknade jag tidigt helt i onödan. Hur som, så tog jag en timmes promenad och jag var nästan helt ensam ute.

Lovisa skickade bildet på mina kläder som hon får sälja åt mig och behålla vinsten. Jättekönt känns det. Sedan skrev hon att några fler av mina bortvalda plagg hade fått bud, haha.

img_3901

 

Nostalgi  – jag dansade en del när jag var yngre och bodde här, och var bl a med i en teatergrupp som spelade här många gånger.

img_3922

Här tror jag att pappa klippte sig, jag följde med ibland. Frisören hade en blå rock och vi kallade honom Doktor Bergström.

img_3924

Och här låg Moderna Salongen dit mamma tog oss med för klippning.

img_3904

Här låg posten när jag bodde i Borlänge, och där fick jag hämta och lämna telegram när jag hade fått jobb i Schweiz efter gymnasiet och när jag skulle tacka ja till jobbet. 1985.

img_3923

Nu för tiden bor ju mamma centralt så jag kikar runt på stans olika gator och hus när jag promenerar. Här i ett vattentorn tror jag de pratade om bostäder redan för 30 år sedan och någonstans på vägen har det visst blivit det.

img_3925

Nu blir det avfrostning av frys, kaffe vid 10 som alltid och sedan promenix med mor.

 

Leave a Reply

