Före och efter Afrika

Hemma igen efter en fascinerade vecka i Afrika, Kenya. Så många intryck och känslor. Jag kommer att berätta lite om det då och då här.

Mina fina barn framför vårt sista boende. Husen hade stabila golv och stommar, och tjock tältduk som väggar på alla tre logerna där vi bodde. Djuren hördes hela tiden in. I det här tälthuset hade vi en egen husödla. Den här låg mitt ute där djur och massaker bor och det fanns hela tiden en lejonvakt som patrullerade. Inget rinnande vatten  just här – det låg miltals från närmaste stad – utan plötsligt ropade någon utanför att duschen var färdig,och då hade de eldat och värmt vatten och hällt upp i en slags säck som satt ovanför en helt mekanisk dusch. De tvättade och så i en flod i närheten.

Man slösar inte med vatten hos några som knappt har något.

img_1634

Vi visste inte i förväg hur nära djuren vi skulle komma. Men Paus som körde oss var superduktig och visste precis när han skulle stänga av bilen. Då blev det helt tyst utom att vi hörde djurens steg, tugganden och andning. Och de gick förbi helt nära bilen.

img_1556

Vi hoppades få se några zebror men de fanns i hundratals – väldigt häftigt! Deras ränder är brunstiga när de är små och svartare när de blir äldre. Många söta föl, och då ställde sig mamman mellan oss och fölet.

img_0860

Jag kommer att känna – före och efter Kenya. Det gjorde något med oss.

Hem till hösten. Jag flyttade in i min lägenhet i mars och har inte sett den på hösten. Det visar sig att solen skiner genom höstlöven nu när den står lägre, och det var fantastiskt ljust hos mig hela söndagen.

fullsizerender

Tillbaka till matlådematlagning och smoothieförberedelser.

En vän har varit fin kattvakt. Nu vaktar Penny mig.

image

 

Leave a Reply

