Höstgott och höstkul

En av mina nya kollegor hade med sig plommon en dag – han sa att deras träd håller på att duka under av alla tyngda grenar. Han bad oss ta med någon hink eller så, så skulle han fylla den med plommon om vi ville ha. Jag har ju alltid min svampkorg i bilen så jag hämtade in den. Nästa dag fick jag hela korgen full med plommon, ojoj, men jättejättegoda! Jag äter dem som de är, och ska koka marmelad – sååå gott till ost. Men också bara skära ner och frysa en hel del – de blir goda i smoothies senare. Ibland skulle man ha större frys….

image

Jag såg min granne Bengtsson sitta ute och lag nät. Han fiskar ofta. Jag gick dit och frågade om han ville ha lite plommon. Det ville han och vi lassade över en del på en bricka. Han blev glad och ville ge mig något. Han gick in och hämtade en fryst liten ål…. Jag fick en stor fryst ål av honom förra året men den lyckades jag skänka till en väns pappa. Hur som helst så berättade jag att jag inte helt fixar ål så han fick ta in den igen. Däremot norpade jag två rosor som fick göra kaprifolen sällskap.

image

Jag hade kvällstid hos frissan samma dag. Jag skulle varit där 20.15, men hon ringde och var försenad. Så jag hann handla på ICA i lugn och ro innan jag satte mig. Hon har öppet till 23 några dagar i veckan, men sedan började vi prata om livet, så jag kom inte hem förrän vid midnatt. Det gjorde inget, bra att prata ibland.

image

Full och kul vecka. Jag gick ut och åt med en tidigare kollega och vi båda kunde inte motstå den vedugnsbakade pizzan. En jättetrevlig kväll med skratt och bra samtal, god pizza och gott vin. Vi skickade en selfie till en annan tidigare kollega som också ska sluta där vi alla tre jobbade förut.    När jag kom hem hängde det en råtta på handtaget.

Sedan såg jag att en vän som också är dotter till en vän skulle sälja en golvlampa, IKEAs maskroslampa. Så jag fick köpa den och fick sällskap i bilen. Men den höll fint och det ska bli kul att fixa till lite runt den hemma.

Jag packade ihop mig för en helg i Malmö och var så glad över det så jag sjöng hela vägen i bilen. När Careless Whisper kom i radion var det tur ingen hörde, då hade jag nog blivit inspärrad för störande av allmän ordning.

Kärt möte med min fina vän Ilona och hennes två söner som jag så väldigt mycket sett fram emot att träffa. Jag och Ilona gick i stort sett direkt ut för att äta lunch. En kort promenad vid Caroli innan vi tog en buss.

image

Vi åkte till Västra hamnen för att äta hos Ilonas vänner som har en restaurang där.

image

image

image

Hennes vänner var härliga och vi valde hjortlasagne.

image

Jättegott och vi satt och pratade länge både inne och ute.

Vi bestämde oss för att gå tillbaka och gick mot centrum. En god kaffe på Gateau satt riktigt bra efter lunchen.

Vilken ögonfröjd!

image

image

image

image

image

Alltid fint och kärt och promenera genom Malmö!

image

image

image

image

Vi var hemma en stund i deras trevliga lägenhet. Prat , bubbel och piffande.

 

image

image

Vi ser inte så glada ut i hissen, men det var vi.

image

Kära vän!

Vi åt jättegott på Bastard på Väster och hade otroligt kul!

 

Hemma sent men sov gott innan jag vaknade i ett småregnigt Malmö.

 

 

image

Leave a Reply

