Hemikringhelg

Jag handlar i stort sett alltid med tygkassar och kan bli lite trött på att jag har värdelösa skräppåsar för det som ska sorteras i brännbart. Så jag bestämde mig för att köpa mitt livs första rulle med skräppåsar. Det fanns rosa, alltid något, skräp är ju annars jättetråkigt bara..

image

Mera rosa. Jag hade fått ett silvrigt kuvert med tydlig handstil. Jag fyller inte år ännu så jag undrade om det var en inbjudan eller vad det kunde vara. Det var ett rart kort från min moster Sonja och hennes man Olle – de gratulerade mig till mitt nya jobb. Jag blev jätteglad och överraskad.

image

Jag började helgen med att verkligen röva till det här hemma. Dels hade jag tvättstuga och tog alla lakan, och ville passa på att dammsuga hela sängen. Sommarkläder skulle packas ner och höstkläder tas far, kylen behövde städas, ett avlopp behövde fixas, jag har köpt gardiner till sovrummet –  eventuell första gången jag köper gardiner (!) för övrigt. Rullgardiner har jag köpt, ibland har jag inte haft gardiner alls eller så har jag eller mamma sytt dem. Jo till sista huset köpte jag ju gardiner, ok, men andra gången blir det nu då. Hela klädkammaren var rörig, liksom mitt kök. Hej och hå och jag grejade på hela lördagen men blev inte alls klar. Mellan varven deltog jag via Messenger i en kul möhippa i Dalarna, underbart med kommunikationsteknik!

Sen eftermiddag blev det plötsligt soligt och varmt på balkongen så jag tog ett raskt beslut att arbetsdagen var över. Jag och Penny satt ute ganska länge och det var helt underbart.

Dofter från luktärtorna, och det var kanske tur att det inte kom ännu fler – oj vad de doftar mycket.

image

Och lavendeldoft. Den här har stått sig i sin lilla plastkruka hela sommaren även om den sjunger på sista versen nu.

image

image

Natten till lördagen sov jag åtta timmar, underbart, och jag sov bra i natt också. Kära Gitte är förkyld så vi har inte bokat någon powerwalk. Jag går oftast strandpromenaden när jag går ensam hemikring, men idag gick jag runt och genom stan istället. Och avslutade med att handla på Willys till dagens matlådelagning.

Inte många ute.

image

image

image

Rådhuset

image

Fina bankhus även i Karlshamn.

image

Det var ett slags ljus som inte var till fördel för bilderna ser jag, men men.

image

image

Carl Gustavs kyrka

När Gustaf skulle döpas där, till Gustaf Carl Anders, frågade prästen om vi inte villa ändra till Carl Gustav… nej, det ville vi inte.

image

Lugnt på torget.

image

image

Butiken Casablanca har visst blivit second handbutik. Kul klänning i skylten.

image

image

Sensommarfägring överallt

image

image

Det brukar vimla av barn och ungdomar i vår nya skate park men de hade nog inte vaknat.

image

Det är så roligt att det har kommit skate park, bordtennisbord, volleybollplan, konstgräsfotbollsplan, utegym och allt vad det är runt Österslättskolan!

Det nyaste är nog de här överraskande stilrena grillarna.

image

image

image

K-märkt tennishall. Det är min gata som börjar till vänster om hallen.

image

Sommarens sista klöver?

image

 

Leave a Reply

