Morgon och kväll i Karlshamn

Överbäddad i vanlig ordning.

image

image

Det kom en varningslampa att mitt ena halvljus inte lyste. Den började lysa precis innan jag skulle hämta Gitte för svampturen. Jag mötte två polisbilar på 50-sträckor den dagen men de hade visst annat för sig än att stanna mig.

Kära Autoverkstaden! Jag behövde bara vänta litegrann, sedan fick jag köra in i verkstaden och en käck  ung kille bytte min lampa på två minuter. Men han i gult här är av papp. Jag får fortsätta ha ett bilmärke som de servar på den verkstan, jag älskar dem! De hjälper alltid till direkt.

Om posten blev försenad så vet jag varför – postbilarna hängde under taket och skulle fixas.

Tiden på dagarna på nya jobbet flyger fram. På hemvägen stannade jag vid Näsviken eftersom havet var såååå blått. En vän och en vän till vännen satt och hade spontanpicknick med godsaker och en flaska vin. Vi pratade lite och hann avhandla yoga, dejting och jobb. Kul – helt OK och prioriterade ämnen i livet nu, haha.

Det såg alldeles mörkblått ut.

image

image

image

Sensommarblommor finns kvar. Där uppe vid statyn ägde den lilla picknicken rum.

image

image

image

Jag var sugen på en matlagarkväll, behövde matlådor och hade lax och kantareller. Alltså, jag blev otroligt sugen på risotto. Sagt och gjort. Jag lyssnade på vad heter han nu då, Bulow väl, men med tyskt u. Jag lyssnar på alla sommarprogram oavsett vad jag tycker om prataren. Alltid lär jag mig något nytt.  Intressant såklart och han har ju varit med om väldigt mycket.

Jag gör helst laxen på inte för hög temperatur med bara olivolja, salt och rivet citronskal. Mmmm vad det blir gott!

image

Mycket kärnor i ekocitroner…..  Miniliten citron.

image

image

Risotto är ju ett rent nöjde att laga när man kan vara i köket ganska länge. Jag gör en massa annat samtidigt så det gör mig inget att det tar ett tag och att den ska röras mycket. Jag hade några palsternackor som verkligen behövde ätas upp. Jag kom på att jag skulle tärna och fräsa dem i eftersmaken efter att jag hade smörfräst kantareller. Och blanda med palsternacksfräset i risotton.

image

Alltså – vad goda de blev! Jag ska inte glömma rotsakspytt som en hösträtt i år till matlådor, det blir ju så himla gott när de blir lite brynta och söta. Jag åt säkert upp en hel medan jag lagade, haha.

image

Och så fräsa schalottenlök och arborioriset innan man låter vitt vin koka in. Sedan röra ner den ljumma buljongen lite i taget och så till sist riven parmaesan. Willys här tycker jag har den bästa parmaesanen i Karlshamn.

image

Jag använder ekologisk grönsaksbuljong i pulverform. Mums mums mums.

image

image

Så där ja. Då finns det citrondoftande lax med kantarellrisotto med smak av brynt palsternacka med het äppelsalsa till veckans matlådor.

image

 

image

Medan jag ändå stod vid spisen tog jag nämligen hand om de sista äpplena som jag och Gitte pallade för några veckor sedan. De fick bara mjukna med chiliflakes, vatten och honung, rätt gott det också. Det passade jättebra till laxen.

image

Ett äpple skickade en hälsning när jag skar av nedre delen. Det är ju fullmåne och allt och jag tog det som ett tecken. Jag hade funderat på om jag skulle höra av mig till en vän så det gjorde jag, och vännen blev glad.

image

Fler ljuvliga dofter av äppelkoket blandade sig med parmaesan och kantarelldoften

image

Sedan skrek jag rätt ut när jag kom ut i hallen och sprang in i något med kroppen och med fötterna. Ena spotlighten hade ramlar ner från taket….   Nog blir det alltid något litet fix man behöver hålla på med, hej hopp. Dessutom hade min dammsugare Zlatan, som städade lägenheten med jag lagade mat, rövat till modemet och flyttat runt ett par skor. Penny blev lite förvirrad.

 

image

Leave a Reply

