Skogskvinnor

För 25 år sedan var jag nyinflyttad i Karlshamn och gick och badade med Lovisa tio månader. Jag träffade en tjej med en pojke som var ungefär lika gammal och Gitte blev en underbar vän. Vi har lika trevligt varje gång vi ses fortfarande. Vi ses nästan varje vecka, oftast med en powerwalk men vi gör annat också. Bland annat älskar vi båda att vara i skogen och plocka svamp och bär.

Jag hämtade Gitte och vi körde mot ett ställe jag ville kolla av. På vägen tittade vi på ett björnbärsställe men där var de mindre mogna än i stan, och jättesura. Dock fanns det många så om någon vecka så.

Gitte hade gjort smoothie som vi stärkte oss med innan vi gick ut i skogen. Det började ganska snabbt komma gula små hattar i mossan.

image

image

En helt perfekt dag för skogstur! Runt 20 grader, lagom vind och soligt. Inte alls så blött som förra lördagen. Det var lugnt och vackert, bara vi.

image

Där fanns helt fantastiska blåbär, men det fick bli ren svampplockning. Vi stannade och åt en näve blåbär ibland. Ljuvligt söta.

image

Gitte är mycket bättre på att baka och fika än jag och hade med sig bullar som skulle platsat på ett bättre bageri. En sort var med smaksatt med vanilj och en med kanel. Vi bestämde att det fick vara vår lunch och åt två var. Himmelskt gott med kaffe och hembakade bullar i en paus.

image

Haha, det sitter visst en liten fluga på min bulle.

image

Mitt ute i skogen låg det här huset med utsikt över en sjö.

image

Vi var väldigt nöjda medan vi körde hemåt med vår dyrbara last. Vi konstaterade att kantarellerna är väldigt gula i år.

Jag hällde ut mina på en tidning, letade upp nästa Sommar i ordningen på SR Play och så rensade jag och lyssande på Johan Renck. Vilken toppenkille!

image

Vis av minnet från igår att det kommer plötsliga vindpustar på min balkong som gör att skräp och svamp flyger runt, tog jag bara ut lite åt gången till balkongbordet.

image

Skön söndagskväll med förvällning, musik och prat med familj och vänner i olika medier.

image

Leave a Reply

