Själen får sitt

Det är ju VÄLDIGT svårt för mig så här års att inte åka ut i naturen. Det är ju i och för sig bara bra – och jag älskar att vara utomhus och i skogen. På andra ställen i naturen också.

På väg mot vad jag hoppades lite mer av skogens guld stannade jag vid en kyrka. Helt liten, den ligger utanför Ronneby. Jag är uppvuxen med att man stannar vid kyrkor och av födesl och ohejdad vana har jag aldrig slutat med det.

image

image

image

Den låg vackert mitt bland ängarna med gamla stengärdsgårdar och grindar runt sig.

image

image

Plötsligt bröts tystnaden när tåget kom.

image

Stengolvet i sakristian såg väldigt gammalt ut. Det syns nog dåligt men det var fullt med inskriptioner.

image

Jag tände ett ljus för pappa och andra fina som jag saknar.

image

image

Tänk vad fint att våra kyrkor står öppna så här för alla.

image

image

image

Alldeles tyst, och vackert ljus och lugn känsla. Jag älskar kyrkorummet och betalar gärna kyrkoskatten för att vara med och underhålla de här, ja, skatterna.

image

image

En väv.

image

image

Litet fint kor.

image

Hej på dej själv du!!

image

image

image

Det gäller att inte bjuda för många på sitt bröllop : )

image

Opeln brummade snällt vidare genom vackra Blekinge. Men det är ju typ fint överallt egentligen. Där det är natur. Jag är inte särskilt fascinerad av konstruerade saker men uppskattar nog all slags natur.

Jag stannade bara till vid mina två mest lättillgängliga ställen för en kik.

image

Det var en precis en vecka sedan min senaste räd. Sedan dess hade någon byggt ett jaktpass. Det är en hel del mark uppbökad av vildsvin där. Jag brukar låta en del så att  eventuellt vilt hör mig. Idag pratade jag ganska länge i telefon medan jag plockade också så då skötte skrämseltaktiken sig själv.

image

Lyckan log lite lagom och jag fick en påse kantareller med mig hem. Jag såg en massa söta minigrodor och en snok.

Jag har inga dagstidningar. När jag rensar svamp vill jag dock gärna ha tidningar att rensa på, så jag norpar vad jag hittar så här på höstan. Nu blev det en Ölandsinspirerd rensning.

image

Dags för rensning på balkongen igen. Den här gången lyssnade jag på Kim Källströms Sommar. Jag lyssnar mig igenom alla.  Penny kom med på bild mitt i en majuning, haha.

image

image

Jag har alltid mina stenar från Menton framför mig.

image

Några kantareller var otroligt gula. Den här matchade till och med min illmörkgula byrå.

image

Jag hittade årets första taggsvamp. Den är kanske min absoluta favorit – otroligt god smak!. Man bara skrapar bort taggarna, det går jättelätt. Sedan gör man precis som med kantareller. Jag och Gitte hoppas hitta en del på en planerad svamptur.      På norska säger de piggsvamp : )

image

Jag tog med två Citrongula slemskivlingar. Jag får se vad jag gör med dem, jag ska läsa på. Efter hand hann jag lyssna på Bert Karlssons Sommar också.

image

Happy happy happy!

image

Jag såg den här artikeln. Undrar om mitt hårfärg nu skulle kunna halvklassas som att jag är en brondin?

image

En skön lördag så långt. Jag fick också en första tidig födelsadagspresent av en vän och så har jag tvättat en omgång. Jag känner mig ganska välsignad med lördagen så långt, kyrkobesöket hjälpte nog också till. Namaste.

image

image

 

Leave a Reply

