Mitt rika liv

 

Det är alltid med en väldigt trevlig känsla i kropp och själ jag kör mot mina vänners stuga. Blåbärsplockning bokad med Gitte.

Det var blött i skogen först men blåste lite lagom skönt så det torkade snabbt.

Vi plockade blåbär och några lingon en stund och pratade. Det är skönt med någon som också bara kliver ut bland stock och sten och tycker om att vara i naturen. Sedan kom det en skur och vi traskade tillbaka hem till stugan. Maken byggde vedförråd.

Vi var nöjda efter skuren så jag körde hemåt. Jag hade inget större svamphopp – det har bara funnits några små enstaka kantareller. Det har ju regnat, men jag vågade ändå inte hoppas liksom. Jag har två lättillgängliga ställen jag svängde in till.

Och minsann – det hade kommit upp en del kantareller – jag blev så glad. Jag har kommit på att avfallspåsarna är utmärkta svamppåsar.

image

Jag hittade en bjässe, eventuellt mitt livs största. Men jag vet att jag och en annan vän hittade jättestora i Tving för många år sedan.

image

På båda ställena hittade jag en del, och det började bli lite stressigt – jag skulle på födelsedagslunch. I bilen hem tog jag beslutet att hoppa över att tvätta håret. Jaja. Kul att kunna sätta egna luktärtor på presenten.

image

Fina Cecilia fyllde år. Vi möttes av gott bubbel och sedan blev det en eftermiddag och kväll med många skratt, smaskig mat, lekar, gott vin och en massa samtal.

Vi kunde sitta ute, det var en fin kväll.

En av deras vänner som inte kunde vara med hade skickat med en kul mojäng som jag har glömt vad den heter. Två fina tjejer vad med, de kikade på den okända tingesten.

Sommarens tårta för mig! Jättegod!

Sedan kunde jag börja söndagsmorgonen med svamp- och bärrensning. Inte mig emot. Kaffe, rensa dessa skatter och så Magnus Ugglas Sommar på Play. Ibland är man rik.

image

Jag lät lingonen ligga kvar blandade med blåbär. Smoothies blir det av dem sedan.

image

Min ständiga bisittare.

image

De var lättrensade. Det märktes att de nyss poppat upp, många var liksom som om de precis fötts ur mossan.

image

Jag förvällde dem, den doften alltså. Så mycket nostalgi för mig och jag älskar den. Under tiden lyssnade på på Elisabeth Tarras-Wahlbergs Sommar.

Mums, och det kliade i fingrarna att åka ut och leta upp fler. Men jag höll mig.

image

Jag brukar ta undan små hela fina och frysa i en egen påse. De bli en snygg garnityr till någon god mat framöver.

Jag hade slut på små fryspåsar och cyklade till lilla Coop. Vid macken pumpade jag däcken, och fick visst i för mycket i framdäcket även om jag tyckte jag bara tog lite. När jag kom ut ur affären hade cykeln ramlat omkull. Jag tyckte det var märkligt – jag var typ ensam i hela Coop och ingen borde kunnat stöta till den. Däcket hade exploderat – själv smällen missade jag men cykeln hade alltså ramlat.

I ett garage nära mig brukar en cykelpysslande man hålla till. Min gamla granne Bengtsson säger att mannen inte står ut med sin fru och därför är han alltid i garaget. Jag hade tur och träffade Bengtsson och vi tittade på det stackars däcket. Han följde med och vi ställde cykeln nära det där garaget. Och minsann, på eftermiddagen kom Bengtsson och sa att cykeln var klar. Den rara mannen ville bara smörja kedjan också innan jag fick tillbaka cykeln. Fint, tänk vilken tur för mig! Och lite som att se min farfar igen. Han hade många cyklar, tävlade och cyklade t ex till Norrland/Finland sent upp i åren.

image

Jag fortsatte med mitt hemmapyssel – tvättade, städade, gjorde kantarellpaj.

Mitt i allt kom fina Hilde förbi – hon ville ge mig en present som blivit kvar i hennes väska. Så vi fick kramas en gång till innan hon och några andra styrde bilen mot Stockholm igen.

image

 

Jag stal en blomma idag. Den får vara till mig själv som haft en så bra sommar och inför nya utmaningar.

image

Leave a Reply

