Gästfritt och fridfullt

Jag blev hembjuden till mina vänner som har en härlig stuga. De gillar min dressing så jag gjorde en omgång och tog med i en petflaska.  Man rör socker och Dijonsenap. Det blir godast om sockret verkligen får lösa sig. Sedan ytterst lite salt. Rör/vispa i vit balsamvinäger, och sist likadant med olivolja – mer olja än vinäger. Klart.  Den kan utökas med örter, citron, vitlök. grädde faktiskt, parmaesan… Men oftast gör jag bara grunden.  Det här är en av de få gånger jag använder socker.

Dressingen blev uppskattad och vi åt den också på salladen till Karl Johansvamppajen som vi åt på bryggan senare – oj vad god den pajen var, särskilt i solen på bryggan! På grannarnas brygga fiskade en morfar och ett barnbarn, de fick tre abborrar.

image

Jag fick en fräsch jordgubbsdrink med mynta när jag kom.

image

Vi hade tur och fick äntligen en varm somrig eftermiddag.

image

image

Det blev mat och prat och en underbar kväll.

image

Jag tog nattdopp och morgondopp, som Gud skapat mig. Eller vem det nu var – det var nog faktiskt mamma och pappa : )

Fantastisk morgon också med utefrukost.

 

image

Sedan gav vi oss ut på hallonjakt. Underbart med vänner som också tycker det är livet att slåss med bromsar, riva sig på snår och svettas bland hallonbuskarna som ju oftast växer på ganska öppna torra ställen. Vi hittade ett träd med äpplen också.

image

image

image

Leave a Reply

