Terapi och mer

När jag kom hem från Stockholm häromkvällen – försenad – så var jag pigg och hade en massa energi. Då älskar jag att laga mat, så jag gjorde de zuccinibiffar jag hade tänkt att göra till matlådor åt mig och Gustaf. De finns på nätet och heter Pluras Zucchinibiffar.

Att laga mat är för mig terapi, kreativitet, avkoppling, nyfikenhet, kul och stor tillfredsställelse.

Man river zucchini och vattnar ur den i ett durkslag med lite salt. Kikärtorna mixar man, och jag har kommit på att det går lättare och blir fluffigare om jag mixar äggen tillsammans med kikärtorna.

Det är verkligen ett lätt och gott recept. Man blandar ihop kikärtsmixet med zucchinin, vitlök och kryddor. Lite vetemjöl eller annat mjöl.

image

Sedan klickar jag ner i het olja och formar biffar med stekspaden. Den här gången stekte jag halloumi också för att det skulle räcka till två luncher åt oss båda – verkligen gott ihop och det ska jag göra igen. Gustaf tyckte det var gott. Jag gjorde typ en tzatziki till på en hel gurka, grekisk yoghurt, kvarg och lite rest-creme fraîche, vitlök, sakt och svartpeppar. Det ska var dill men jag gillar inte dill.

Mitt kära förkläde som jag vann på Maria Montazamis hemsida, haha.

image

image

 

Leave a Reply

