St. Quen

Jag bor i stadsdelen St. Quen, som är några kvarter utanför smeten i mitten av Paris, där alla turistattraktioner finns men naturligtvis också i dem fantastiska skatter i konsthistoria, annan historia, uppfinningar, mode, arkitektur, kyrkor – ja allt. Men jag valde att bo här och vill hellre strosa runt där det bor folk, bara kika på livet. Koppla av, skriva, äta lite, gå, sola, ta bilder, prata med folk. För här pratar de med en, det är jättekul. Bra för självförtroendet här också, jag har redan blivit utbjuden tre gånger, haha, men har tackat men tackat nej.

Stadsdelens borgmästarbyggnad, bara en sådan sak. Jag ska läsa på, eller googla, jag tror det kan vara en ganska gammal stadsdel. Och så dessa blandade typiska människor. De som tycker vi håller på att få för mycket blandning av kulturer i Sverige skulle placeras t ex här på en månads studieresa, haha. Sedan blev det nog tyst.

image

På tal om blandat.

image

Företagandet blomstrar.

image

Ja men så klart kan man köpa orientaliska mattor eller vad de är, på Lidl.

image

Jag var på en marknad – och det bor otroligt många araber, eller muslimer, här. Det var kul att se när damerna i slöja köpte tyger. De måttade, prutade, svepte in sig, larvade sig och skrattade en massa.

image

image

image

image

Matmarknader har jag svårt att gå förbi, kan strosa hur länge som helst…..

image

image

image

image

När jag ser de här tänker jag på när jag och sonen var i Lissabon, och hur begeistrad han blev när vi åt på ett hål i väggen första kvällen och han fick en hel fisk.

image

Kvarterets kyrka

image

Överraskningsvy i änden av en sidogata.

image

Tomat- och Mozzarellasallad till lunch, mmm

image

image

Leave a Reply

