Du är vad du äter

Med Du är vad du äter-tanken på lappen för veckohandlingen fyllde jag korgen med bra grejor. Jag glömmer inte den där bioreklamen från kanske tidigt 80-tal som hade ungefär samma budskap men jag minns inte precis vad de sa. Det var en limpa och så var det något knäckebröd. Man tryckte på limpan och den var ju bara en stor deghög, och så var knäckemackan en stark smal rackare. Sen beror det ju på vad det är i respektive bröd såklart, men socker och vetemjöl gör saker mjuka. Råg och fibrer och inte mycket fett gör saker mer spänstiga, starka och smidiga.

Nu hade jag ju med mig hemifrån allt om bra mat (tack!) men den där reklamen var nog en slags bekräftelse. Och på den tiden fanns så lite reklam, så den som fanns att se satte sig. Men att äta mjukt bröd med vete, socker och tillsatser i finns inte för mig, om jag inte är på bjud etc. Ja, inte om nå’n bara ställer fram något på jobbfikat! Där kan man bara låta bli. Sån’t vill jag inte ha i min kropp – i mina celler eller ens i mina tarmar. Om nån tycker nåt så får det väl det om det är deras grej att tycka saker om andra utan att de har något med att göra.  Men om däremot är något till en förrätt på en middag t ex, så äter jag naturligtvis tacksamt med hjärtat det som bjuds och så drar jag in på något annat nästa dag och äter något renande.

Nå, veckohandling. Smoothieinnehåll, ägg och keso till kvällsmatsplättar, kvarg till mellis, bär har jag. Saker till helgens godmat lökpaj, grönt till luncherna, men luncher har jag i matlådor i frysen så dem tar jag också med till jobbet.

imageDå har jag en större utmaning. Maten kan jag ju, så där är det ju lätt att kaxa sig lite. Men att nu komma ut på rätt hård och regelbunden träning är en mycket större utmaning för mig. Men så klart kan jag det, jag kan mycket. Bara att köra och jag får sparka mig själv i rumpan!

Leave a Reply

