För mig börjar våren vid påsk

När man bor i sydsverige och har den mesta släkten i Dalarna, så var hemkomsten efter sportlovet i Dalarna en riktig vårkick. Då såg jag hur mycket längre fram våren kommit hemma i Blekinge. Och hade med mig den fina vintern från Borlänge.

Nu går det inte på den rutinen längre. Ett barn studerar i Stockholm och när hon kan åker hon över jorden eller jobbar järnet på någon av Sthlms restauranger, för att kunna t ex resa runt. Det andra barnet studerar i Lund och han är mer än upptagen med allt kring tentor och arbeten, universitet, kompisarna och en massa happenings, träning och utfärder.

Ingen är gladare än jag!! Mitt mål med barnen var att de skulle vara bra fungerade personer när de fyller 30. Hittills ser det bra ut. (Jag gillar inte när man sköter sina barn så att de ska vara tysta den närmast kvarten, tänker liiiite längre…)

Traditioner är viktigt på min arbetsplats, och idag åt vi årets påskmacka. Man samlas och pratar och har en stunds avkoppling ihop. Det kan vi behöva – det är mycket som rör sig just nu.
image

Sedan kan jag inte äta en stor lagad lunch på en sådan macka (även om det till vår förvåning inte var någon majonäs på mackan… – när man väl syndar vill man ju ha en klassisk räkmacka). Så jag som ska åka bort i påsk gjorde en kylskåpsrensning. En liten avokado, groddar, sockerärtor, ägg och kaviar. Vilken bra lunch, och den ska jag göra många repriser på som matlåda.

image

Jag är ingen traditionsmänniska. Kan leva utan firande av jul, påsk och midsommar. Men gör det gärna när jag är hemma. Jag har kanske sju påsksaker och idag ställde jag fram fyra av dem bara för att. Jag ska ändå åka bort. Men jag tog någon bild och skickade dem till barn och mamma, istället för att de kan se dem. Jag åker till Borlängesläkten i påsk så vi kommer att ses, men det sker inte precis på det sätt jag hör på jobbet i Skåne – två veckors intensivt informerande mellan varandra vad man ska laga till vilka släkt- och vänkalas. Annorlunda är det här och var…….

image

image

imageimageMed den häxan som dottern gjorde som liten så känner jag att jag välkomnar påsken som vårtecken, tänker på varför Påsk firas i väst. Man vill gärna säga att man tillhör en åsikt, religion, folkgrupp eller så  men jag undrar hur många som kan tala om varför man firar de fem sex påskdagarna…..

Leave a Reply

