Blandad kompott

Livet är ju rätt blandat. Stort blandas med litet, glatt med sorgligt. Färgglatt ibland och väldigt grått en stund senare. Något gör ont och en sekund senare skrattar man.

Så värst stora kontraster går jag inte igenom just nu men jag tänker mycket på såna situationer.

I lördags vände något för mig, hoppas jag. Lättare känsla, gladare, ny känsla. Och inte är det våren för då var det riktigt uselt väder här – kallt, blåsigt, snöfall, regn, dimmigt. Usch. Men härinne hos mig kändes det rätt OK. Jag håller tummarna för att det håller i sig.

imageJag mixar ofta frukt, bär och grönt i saliga blandningar för att få i mig de slags nyttigheterna. Ibland vill jag använda upp sånt som snart måsta slängas. Här var det så. Det är två äpplen, en halvsliten rosa grape och så en apelsin. Lite ingefära. Jättegott, Och äpplen ger någon slags luftighet.

Så det passar ju bra att min TV-operatör byttes ut idag där jag bor. Jag har en bostadsrätt. Jag fick till kanalbytet och förstod att jag har en veckas fri tillgång till alla kanaler. Sen köper jag inget, men den här veckan ska jag passa på att ha på lite kul grejor. Jag gör saker framför TVn – äter, sorterar papper, viker tvätt, stretchar, styrketränar, räkningar, kammar katten, kammar mig själv. och så. Jag bor ensam och tycker det är trevligt att när jag gör saker – så har jag på Play, Spotify, TVn, RadioPlay, poddar och så.

Den här rackarn  är dock fortfarande vintertrött. I alla fall på dagarna och så är hon tyvärr pigg på nätterna. Jag ska minsann försöka hålla henne vaken på dagarna i helgen och se vad som händer. Och varje varje dag när jag ska bädda så lägger hon sig i vägen för täcken och kuddar, och varje dag ska hon protestera när hon till slut masar sig bort från tyngden av täcke och kuddar. Hon är otroligt rutinkär. Massor av saker sker på samma sätt varje dag. Det visste inte jag om katter men så är min.

image

Leave a Reply

