Min katt och min sömn…..

På nätterna så vaknar man visst till några ganger naturligt, men somnar om. Min katt märker direkt om jag verkar minsta vaken. Då kommer hon glatt skuttande upp i sängen om hon inte redan sover i fotänden.

Hon vill tvätta mig, kanske på benet eller handen. Gräva sig in under täcket och kurra högt. Hoppa fram och tillbaka över mig eller gå några rundor runt huvudet. Hon avslutar med att lägga sig någonstans på mig.

Jag föser iväg henne och fräser lite – men hon är lika glad för det och hoppar tillbaka upp igen. Ibland är vi inte alls vänner på morgonen. I julas råkade jag vända till sömnen på ett dumt sätt. Inte så att jag var uppe sent och sov länge – nej tvärtom. Och sedan dess har jag problem med att jag vaknar vid fyratiden och har svårt att somna om. Det underlättas då inte av att ha en glad katt kring sig.

När jag var i Nice en vecka för två veckor sedan gick det här med att vakna klockan 4 över. Veckan efter det var jag trött av förkylning så då sov jag också över klockan fyra-vaknandet. Men nu minsann är vi igång igen, lilla PennyLane och jag.

Vid kl 5 tröttnar jag och tänder. Jag gör citronvatten och läser en halvtimme – just nu Yoga Girl-boken. Runt halv sex sätter jag mig på yogamattan och morgonyogar och stretchar.

Så det är ingen dålig morgon i sig jag får, men jag hade gärna sovit till åtminstone klockan 5…..  Jag behöver nu vara uppe till 23 några kvällar för att bryta cirkeln – vi får se om det går den här gången.Man blir ju rätt trött på kvällarna när man vaknar klockan 4.

IMG_2232

Leave a Reply

