Strömavbrott och ljus

Idag blev det strömavbrott där jag jobbar – hela Bromölla blev strömlöst. Det höll i sig en timme ungefär. Min arbetsplats är ett kontor, vi jobbar vid våra datorer hela tiden. Vi har så klart möten, en del finns på papper, många telefonsamtal med kollegor och kunder. men när datorerna släcktes ner kunde vi inte göra någonting. Reception och växel fungerade inte. Det vi behövde prata i telefon om fanns i datorn. Kundservice kunde inte hjälpa. Osparade saker i datorerna försvann. Det var svart inne på toaletten. Och ve & fasa – kaffemaskinen dog naturligtvis, och strömavbrottet hade den dåliga timingen att börja strax före klockan 15 😉

Det blev tyst. Jätteskönt sa vi till varandra. det är så mycket som låter – kyl, kopiator, ventilation, lysrör – sån’t vi inte tänker på. Vi pratade om folk som kanske varit längst inne i stora ICA, oj så mörkt – där finns inga fönster. Vi undrade hur det gick nere i vår avancerade fabrik på andra sidan torget. Vi kom på vilken toalett på jobbet som har ett fönster. Och att om det hänt runt jul när det var mörkt vid den tiden, så hade vi fått treva oss fram med hjälp av mobilernas lilla ljus.

Vid kl 16 körde jag hem – jag kunde inte göra mer. Det är inte ofta jag kör hem så tidigt, och i eftermiddags var det fantastiskt ljust och fint här nere i Blekinge. Jag pratade med min dotter på hemvägen, alltid en vitamininjektion och nu också samtal fulla av hur det ser ut i vår omvärld, p g a hennes studier.

Jag handlade på vägen, och när jag körde hem förbi piren vid havet vid 17-tiden var det så här ljust och fint över Kastellet här i Karlshamn.

image

Leave a Reply

